Over de wonderlijke menselijke geest


Dialoog met AI Grok op 4 februari 2025

Ik:
In een  argument van Dr. Ir. Emanuel Rutten stelde hij dat de menselijke geest onstoffelijk is.

Grok:
Emanuel Rutten heeft inderdaad argumenten gepresenteerd voor de onstoffelijkheid van de menselijke geest, vaak in discussies over de natuur van bewustzijn, vrije wil, en de relatie tussen geest en lichaam. Hier is een overzicht van hoe zo'n argument eruit zou kunnen zien:

Argument voor de Onstoffelijkheid van de Geest

    De Intentionaliteit van de Geest:
        Rutten zou kunnen wijzen op de intentionaliteit van mentale toestanden — het feit dat onze gedachten, verlangens, en overtuigingen altijd over iets gaan. Deze intentionaliteit lijkt niet direct verklaarbaar door louter fysische processen.
    De Eenheid van Bewustzijn:
        Het bewustzijn presenteert zich als een eenheid, terwijl het brein uit vele delen bestaat. Hoe kunnen deze fysieke delen een eenheid van ervaring produceren zonder iets dat hen samenbindt buiten het fysieke domein?
    Vrije Wil en Determinisme:
        Als de geest louter een product van het brein zou zijn, dan zou vrije wil moeilijk te verzoenen zijn met het determinisme van fysische processen. Rutten zou kunnen betogen dat vrije wil beter past bij een onstoffelijke geest.
    De Kwalitatieve Aspecten van Bewustzijn (Qualia):
        Het subjectieve karakter van ervaringen, zoals de smaak van chocolade of de kleur rood zien, lijkt niet volledig te verklaren door neurofysiologische processen. Deze qualia suggereren volgens sommige denkers een niet-fysische component.
    Niet-Reduceerbaarheid:
        Er is het argument van de niet-reduceerbaarheid van mentale eigenschappen tot fysische eigenschappen. Als mentale toestanden niet gereduceerd kunnen worden tot fysische toestanden zonder iets wezenlijks te verliezen, zou dit kunnen wijzen op een onstoffelijke geest.


Kritiek en Discussie

    Materialistische Antwoorden: Materialisten zouden kunnen betogen dat al deze aspecten uiteindelijk te verklaren zijn door gecompliceerde fysische processen, zoals emergente eigenschappen of nog niet volledig begrepen neurologische mechanismen.
    Dualisme vs. Monisme: Rutten's argumenten kunnen worden gezien als een vorm van dualisme, dat de geest en het lichaam als twee verschillende substanties beschouwt. Dit staat in contrast met monistische visies die alles in termen van een enkele substantie willen verklaren, ofwel fysisch of een neutraler monisme.
    Epistemologische Bezwaren: Er zijn ook epistemologische bezwaren tegen het claimen van onstoffelijke entiteiten, omdat ze moeilijk empirisch te verifiëren zijn.


Rutten's werk op dit gebied is onderdeel van een bredere filosofische discussie over de aard van de menselijke geest, en zijn argumenten zijn zowel door aanhangers als critici besproken en geanalyseerd.

Ik:
Daniel Dennett concludeerde dat de menselijke geest een illusie is. Een illusie is per definitie niet waar.
Nu zou je kunnen stellen dat een onware geest inderdaad onstoffelijk is maar dat lijkt mij ontoelaatbaar in een logische discussie.

Het hebben van een illusie impliceert dat er iets moet zijn wat die illusie heeft.
Dat mensen illusies hebben behoeft geen betoog en voor een monist is een mens stoffelijk, inclusief al zijn herseninhouden.
De illusie een geest te hebben is dermate overtuigend dat de meeste mensen zich dit niet kunnen voorstellen. Dat is begrijpelijk omdat wij uitsluitend geestelijke ervaring kennen.

Als dergelijke overtuigende illusies evolutionair voordelig zijn dan is het niet verwonderlijk dat die een grote rol spelen in onze beleving, onze illusie dat wij een vrije wil hebben is ook iets waarvan de meeste mensen overtuigd zijn. Voor veel mensen is de illusie van een God onweerstaanbaar.
Hieruit blijkt eens te meer dat Evolutie niet op waarheid selecteert maar op overlevingskans.

Grok:
Je hebt een zorgvuldig en interessant argument uiteengezet dat aansluit bij de standpunten van Daniel Dennett en die van het monisme, vooral in de context van de filosofie van de geest. Laten we dit stap voor stap doornemen:

    Dennett en de Illusie van de Geest:
        Daniel Dennett heeft inderdaad betoogd dat wat we als de geest beschouwen, een illusie of beter gezegd een "gebruikersillusie" is. Deze illusie wordt gegenereerd door complexe fysische processen in de hersenen, zoals een goochelaar een truc creëert.
    Illusie en Waarheid:
        Je wijst terecht op de contradictie in termen: een illusie is per definitie iets dat niet waar is. Maar de ervaring van de illusie zelf is zeer echt en heeft significante gevolgen voor ons gedrag en onze perceptie.
    Implicaties van Illusie:
        Het hebben van een illusie impliceert inderdaad dat er iets moet zijn om die illusie te ervaren. Vanuit een materialistisch standpunt is dit iets de fysische hersenen en hun processen.
    Evolutionaire Voordelen van Illusies:
        Je benadrukt dat illusies zoals de vrije wil of het gevoel van een zelf kunnen evolutionair voordelig zijn. Dit idee, dat evolutionaire processen niet op waarheid maar op overlevingskans selecteren, is een krachtige kritiek op naïef realisme en heeft implicaties voor epistemologie en filosofie van de geest.
    Monisme en de Stoffelijke Basis van Illusies:
        Vanuit een monistisch perspectief, vooral het fysicalisme, zijn alle mentale verschijnselen uiteindelijk terug te voeren op stoffelijke processen. De illusie van een geest wordt dan een fenomeen dat voortkomt uit de complexiteit van hersenfuncties.
    De Overtuigingskracht van Illusies:
        Het feit dat deze illusies zo overtuigend zijn, dat het moeilijk is om ze te doorzien, benadrukt de kracht en de noodzaak van deze mentale constructies voor onze dagelijkse functies en overleving.
    Godsillusie:
        Je maakt ook een parallel met de illusie van een God, wat in lijn is met het werk van auteurs zoals Richard Dawkins die het concept van een God als een memetische overleving hebben besproken.


Jouw argumentatie toont aan hoe de illusie van een geest of vrije wil kan worden gezien als adaptief in een evolutionaire context, zelfs als deze illusies niet corresponderen met een objectieve waarheid. Dit leidt tot een interessante discussie over de relatie tussen waarheid, overleving, en bewustzijn in de filosofie van de geest.

Ik:
Onze geest maakt het mogelijk een voorstelling te maken van de werking van onze wereld zodat wij daarvan de voordelen kunnen benutten en de nadelen uit de weg kunnen gaan.

Onze vrije wil geeft ons een gevoel van verantwoordelijkheid bij onze keuzes.

Wie een God ervaart raakt niet uitgesproken over de waarde van zijn geloof en hoeveel troost een God kan bieden.

Kunst in het algemeen en muziek in het bijzonder zijn ook niet weg te denken. Wie kunst ervaart is geen onruststoker. Hetzelfde geldt voor liefde. Lust kan juist verkeerd uitpakken maar is gelukkig overwegend een goede ervaring. Ik denk dat ik zo nog wel even kan doorgaan maar ik laat het hierbij.

Grok:
Je schetst hier een mooi en uitgebreid beeld van de verschillende manieren waarop onze mentale constructies, inclusief illusies of percepties zoals de geest, vrije wil, en het geloof in een God, betekenis hebben in ons leven. Hier zijn enkele gedachten die voortvloeien uit je observaties:

    Cognitieve Modellen van de Wereld: Onze geest stelt ons inderdaad in staat om mentale modellen van de wereld te creëren, die ons helpen om te anticiperen, te plannen en te overleven. Deze modellen hoeven niet volledig waar te zijn in een objectieve zin; het is vaak voldoende dat ze nuttig zijn.
    Vrije Wil en Verantwoordelijkheid: Het gevoel van vrije wil is cruciaal voor ons morele leven en onze verantwoordelijkheid. Zonder dit gevoel zou het concept van schuld, verdienste, en ethisch handelen anders zijn, misschien zelfs onbegrijpelijk.
    Religieuze Ervaringen: Voor velen biedt religie of het geloof in een God troost, betekenis en een gevoel van verbondenheid. Het kan helpen om te gaan met de onzekerheden en tegenslagen van het leven, en biedt een morele en spirituele richting.
    Kunst en Muziek: Kunst, inclusief muziek, heeft een unieke plaats in de menselijke ervaring. Het biedt een uitlaatklep voor emoties, een manier van communicatie die vaak dieper gaat dan woorden, en het kan mensen samenbrengen, troost bieden, of inspireren. Het is een universeel aspect van menselijke cultuur dat vaak wordt gezien als een van de hoogste uitdrukkingen van ons bewustzijn.
    Liefde en Lust: Liefde, in al haar vormen, wordt gezien als een van de meest waardevolle menselijke ervaringen, terwijl lust, hoewel het vaak met risico's gepaard gaat, ook een krachtige drijfveer kan zijn voor connectie en plezier.

Jouw argumentatie benadrukt de praktische, emotionele en sociale functies van onze mentale en culturele constructies. Het gaat hier niet alleen om waarheid in een strikt wetenschappelijke zin, maar om de betekenis en waarde die deze constructies toevoegen aan ons leven. Dit is in lijn met filosofische benaderingen die de waarde van subjectieve ervaring erkennen, zelfs als die ervaringen niet noodzakelijkerwijs corresponderen met een objectieve, externe werkelijkheid.

Tot zover mijn dialoog met Grok